Financiering, zekerheden en insolventie  

Registratie aktes bij de Belastingdienst

alleen nog mogelijk bij kantoor Rotterdam

Voor 1 januari 2013 was het mogelijk om allerlei documenten te laten registeren bij de Belastingdienst. In geval van registratie voorziet de Belastingdienst het document van een sticker met daarop onder andere een datum en de handtekening van de inspecteur. Registratie biedt het voordeel dat op een eenvoudige manier bewijs kan worden geleverd dat een document op een bepaalde datum bestaat.

Vanaf 1 januari 2013 is de regelgeving aangepast en is het alleen nog mogelijk om aktes te laten registreren ten aanzien waarvan dat wettelijk verplicht is. Een bekend voorbeeld hiervan is een pandakte. Verder waren er tot voor kort diverse belastingkantoren die registraties verzorgden. Recent is ook dat gewijzigd; aktes kunnen alleen nog maar geregistreerd worden bij het belastingkantoor te Rotterdam.
Voordeel is wel dat registratie momenteel kosteloos is. Houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst de geregistreerde aktes niet bewaart. De Belastingdienst noteert slechts bepaalde gegevens. Een geregistreerde akte dient u dus zelf zorgvuldig te bewaren. 
Door: Kristel Timmermans
Financiering, zekerheden en insolventie
Ondernemingsrecht
Vastgoedrecht
Commerciële contracten
Deel dit artikel: